Tokoh Islam

PEMBEDAHAN

Abu Al-Qasim Al-Zahrawi

 

A) RINGKASAN RIWAYAT

Abu Al-Qasim Al-Zahrawi dikenali di barat dengan gelaran Abulcasis dan dianggap sebagai `Bapa Bedah Moden `. Ensiklopedia karangannya yang bertajuk At-Tasrif merupakan bahan rujukan penting dalam ilmu pembedahan ketika itu. Beliau mencipta banyak alat-alat pembedahan seperti alat pemeriksaan telinga dan saluran kencing. Beliau adalah orang yang pertama yang mengenal pasti penyakit keturunan yang dikenali sebagai `haemophilia`.

 

Abu Al-Qasim Al-Zahrawi telah mengarang kitab at-Tasrif yang diterjemahkan oleh Gherard kelahiran Cremona dari bahasa Arab ke dalam bahasa Latin sebelum diterjemahkan ke dalam bahasa Hebrew, Perancis dan Inggeris. Pakar bedah Perancis yang terkenal, Gus de Ghauliac (1300-1368M) menjadikan tulisan al-Zahrawi sebagai bahan tambahan dalam buku bedahnya. At-Tasrif menjadi bahan rujukan selama 5 abad di Universiti Salerno di Itali, Motpellier di Perancis dan beberapa universiti lain di Eropah. Menurut Dr.Cambell di dalam History of Arab Medicine, prinsip-prinsip sains perubatan al-Zahrawi sebenarnya mengatasi karya Galen di Eropah.

Abū al-Qasim dilahirkan di bandar El-Zahra, enam batu di barat laut Córdoba, Andalusia.Beliau berasal dari kaum Ansar Arab yang berhijrah dari Hijaz moden hari barat Arab Saudi dan menetap lebih awal di Sepanyol. Beliau tinggal sebahagian besar hidupnya di Córdoba. Ia juga di mana dia belajar, diajar dan diamalkan perubatan dan pembedahan sehingga sejurus sebelum kematian dalam kira-kira 1013, dua tahun selepas pemecatan El-Zahra.

Beberapa butiran kekal mengenai hidupnya, selain daripada kerja yang diterbitkan beliau, disebabkan oleh kemusnahan El-Zahra semasa kemudian konflik Castillian-Andalusia. Namanya mula kelihatan dalam tulisan-tulisan Abu Muhammad bin Hazm (993 – 1064), yang disenaraikan beliau di kalangan doktor terbesar Moor Sepanyol. Tetapi kita mempunyai biografi pertama terperinci al-Zahrawi dari al-Ḥumaydī al-Muqtabis Jadhwat (On Sauants Andalusia), siap enam dekad selepas kematian al-Zahrawi.

B) KARYA

Karya yang terbaik dihasilkan oleh beliau ialah Kitab Al-Tasrif (Kaedah Perubatan) atau nama penuhnya al-Tasrif liman ‘Ajuza ‘an al-Ta’lif. Kitab ini ialah sebuah ensiklopedia perubatan dalam bahasa Arab yang berpengaruh terhadap perubatan dan pembedahan, dikarang lebih kurang dalam tahun 1000 M. Karya 30 bab memuatkan penjelasan anatomi, klasifikasi penyakit, maklumat berkaitan gizi dan pembedahan, dan dibahagikan ke dalam bidang perubatan, ortopedik, oftalmologi, farmakologi, pemakanan berkhasiat, dan terutamnya pembedahan.

 

C) SUMBANGAN TERBESAR KEPADA DUNIA ISLAM

Pada abad ke-12, secara umumnya kaedah perubatan kesihatan yang terbaik adalah di negara-negara Islam. Baghdad, misalnya, pada tahun 1160 mempunyai lebih daripada 60 buah klinik. Sehingga abad ke-15, silibus pelajaran media di Universiti Tubingen masih menggunakan salah satu karya Abu Qasim iaitu Kitab al-Masnur.

KIMIA

Abu Musa Jabir bin Hayyan

 

A) RINGKASAN RIWAYAT

Tokoh Jabir Ibn Haiyan atau nama penuhnya Abu Musa Jabir Ibn Hayyan Al-Azdi atau dikenali sebagai Geber di dunia barat merupakan salah seorang pakar sains Islam.Abu Musa Jabir Ibn Hayyan ini kadang kala dipanggil dengan nama al-Harrani dan al-Sufi.Beliau juga dikenali sebagai Bapa Kimia.Beliau merupakan anak kepada penjual ubat.

 

Jabir dikatakan belajar di bawah seliaan Imam Ja’afar Sadiq dan putera Ummayed iaitu Khalid Ibn Yazid.Sebelum itu beliau menuntut ilmu dalam bidang perubatan di bawah naungan Barmaki Vizir semasa zaman Khalifah Abbasyiah Harun al-Rasyid.

 

Jabir Ibn Haiyan meninggal dalam tahanan rumah di Kufah pada 803 C.E.

 

B) KARYA

KITAB al-Kimya adalah penulisan tentang alkimia oleh Jabir Ibn Hayyan (Geber), yang ditulis pada lewat abad ke-8. Asalnya ditulis dalam bahasa Arab, ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan pelbagai Eropah. Ia telah diterjemahkan pada 1144 oleh Robert Chester sebagai “Buku Komposisi Alchemy”. Ia adalah yang paling berpengaruh buku Geber di Barat. Buku ini, bersama-sama dengan Kitab al-Sab’een, telah digambarkan sebagai menjadi “popular di Eropah selama beberapa abad” dan mempengaruhi evolusi kimia.

 

 

C) SUMBANGAN TERBESAR KEPADA ISLAM

 

Sumbangan terbesar beliau adalah dalam bidang kimia.Beliau memperkenalkan penyiasatan penyelidikan dalam bidang alkimia yang mengubah dalam bentuk yang lebih moden lagi.

Makmalnya menjadi terkenal selama beberapa abad tetapi kemasyhurannya diabadikan pada 100 buah buku ilmiah dan 22 daripadanya berkaitan dengan kimia dan alkimia.

Beliau juga telah menemukan mineral dan asid lain yang disediakan bagi alembicnya yang pertama.Alembic merupakan salah satu ciptaannya yang teragung yang menjadikan proses penyulingan lebih mudah serta bersistematik.

Sumbangan beliau yang lain ialah seperti pengkristalan penyulingan , pengoksidaan serta pelbagai teknik lain dalam bidang kimia.

Leave a comment